fredag 20 februari 2009

Användarvänlig e-handel

I veckan besökte jag Internet Expo i Kista. I fokus stod marknadsföring på nätet och e-handel. Många webbplatsansvariga och e-handlare var självklart på plats.

Visst är det viktigt att synas på nätet, att medverka i forum som Facebook, Twitter och Bloggy, men också att synas högt uppe i träfflistan på sökmotorer som Google.

Det talades mycket om användbarhet som ett sätt att få nöjda kunder i debatten som leddes av Magnus Höij, chefredaktör på Internetworld. Allt för få e-handlare har enligt debattpanelen användarvänliga webbplatser. Viktiga aspekter som togs upp är att e-handelssajten ska fungera och att det ska vara enkelt att boka eller genomföra betalningar. Däremot var det ingen som påpekade att olika målgrupper ser på användarvänlighet på olika sätt. Våra undersökningar visar att det är de mest internetvana som är mest kritiska. Vad beror det på? Är det för att de ställer högre krav på snabba lösningar? Om man frågar användarna så får man svar.

Användarprofilerna kan skilja sig åt beroende på bland annat internetvana, kön, ålder, yrke eller olika intressen. Därför är det viktigt att ha koll på sin målgrupp för att anpassa sajten på rätt sätt. Innan du börjar med stora internetkampanjer och dyra webbprojekt bör du ta reda på vilken målgrupp du har och vad de tycker om din webbplats.

Fråga besökaren vad din sajt saknar!

Naturligtvis måste du hela tiden testa, följa upp och anpassa. När du har fått igång ett löpande förbättringsarbete och du har koll på din målgrupp är det dags att starta internetmarknadsföringskampanjer och andra kampanjer!