Metro skriver om webbsajters användarvänlighet.
I fredagens Metro intervjuas Jakob Nielsen som är aktuell med forskning om internetanvändande. Han hävdar att webbutvecklare tror att de kan charma besökarna med hippa detaljer istället för att satsa på en användarvänlig webbplats. Genom att undersöka ögats rörelse kan Nielsen påvisa att grälla färger, mörk bakgrund och liten text inte är populärt bland internetsurfare. Nielsen påpekar att det bara tar ett klick att komma till en konkurrent på nätet. Användarvänliga webbplatser är därför viktiga för att locka till sig och behålla besökare.
För att fånga läsarens uppmärksamhet bör texten vara mörk och bakgrunden ljus. Viktig information läggs med fördel i vänsterspalten eftersom studier visar att ögats rörelse går som ett F över webbsidan. Läsaren börjar uppe till vänster och låter sedan blicken leta sig ner, med några få undantag då ögat går ut i högerspalten.
Våra undersökningar validerar Nielsens resultat. Trots olika tillvägagångssätt visar våra undersökningar också att ljus bakgrund och mörk text föredras av de flesta besökarna. Även när det gäller var på sidan viktig information bör ligga, textstorlek och attityd till "hippa" detaljer visar de undersökningar vi gjort under 10 år att Nielsen har rätt i sina påståenden. Trots det får han stark kritik av några av Metros läsare som bland annat skriver:
"jo jo jo ... >Nielsens forskning.Hur har den gått till. Älskad som hatad bland webbdesigners/utvecklare. Har har en del poäng i en del saker men kastar sten i sitt eget glashus är inte vidare smart.Dags att uppdatera sig var webben är idag Nielsens och inte 97."
Tur att det finns andra som inser värdet av att göra webbplatserna användarvänliga! Klicka på länken för att läsa artikeln och fler kommentarer!
Dela gärna med dig av dina åsikter på hur webbplatser bör utformas!
tisdag 19 februari 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar