För ett tag sedan höll Jajja Communications ett frukostseminarium om sökmotorsoptimering, tillsammans med Urban Lindstedt. Urban inledde och berättade att allt fler tar sökmotorer som Google och Yahoo till hjälp efter att ha läst en artikel, sett en annons eller ett reklaminslag. Därför är det, enligt Urban, viktigt att använda målgruppens sökord i texter och länkar. Liksom Willy på Guava säger Urban att efterfrågan på internettjänster i mobilen kommer att öka i framtiden. Urban menar att introduktionen av iPhone på den svenska marknaden har ökat svenskarnas mobilsurfande betydligt. I framtiden kommer vi, enligt Urban, att få geopositionerad reklam i mobilen vilket enligt honom ger en hög konvertering. Vi kommer också att kunna göra röststyrda sökningar på internet i framtiden, tjänsten finns redan i USA.
Oskar Alm från Jajja berättade om sökmotoroptimeringens historik och sökoptimeringens tre ben: länkar, teknisk optimering och redaktionell optimering. Han framhävde vikten av att se över länknamn och redaktionella texter. Optimering av tekniska beskrivningar är däremot, enligt Oskar, inte lika viktig längre eftersom sökmotorer som Google blir allt bättre på att läsa av tekniskt innehåll och värdera det på ett bra sätt.