Just nu verkar sökmotorsoptimering vara i ropet på bloggar och seminarier. Alla ska sökmotoroptimera sina webbplatser och på så sätt hamna i topp 10 på Googles resultatlista.
För ett tag sedan höll Guava ett "Afternoon Tea" tillsammans med Marknadsföreningen i Stockholm. Willy Jensen menar att reklam på sökmotorer som Google, Yahoo och Altavista är så pass väletablerat att det numera kan räknas till traditionell reklam. Willy poängterade att företag inte kan bestämma kundernas beteende. Han lyfte därför fram betydelsen av grundliga marknadsanalyser där företag tar reda på vilka begrepp målgruppen använder och hur målgruppen agerar på internet.
Willy gick igenom olika digitala marknadsföringskanaler som andra webbplatser, digitala nyhetsbrev och mobiltelefoner. Det sistnämnda kommer, enligt Willy, öka stort som reklamkanal i framtiden. Mobilen är personlig och lånas sällan ut. Därmed vet avsändaren vem mottagaren är. Allt fler lämnar sin medgivande till reklam i form av mms och sms. Det kan handla om att få middagstips från den lokala butiken, förhandsinformation om rea i favoritgallerian eller information om nya tjänster och produkter från en leverantör.
tisdag 11 november 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar